Připravte se na to, že vás čeká hodně papírování a vyřizování na příslušných orgánech. Začátek není nic příjemného, ale to člověka jdoucího si za svým cílem nezastaví. Přece jen jste na tento okamžik čekali dost dlouho.
Pomoc profesionála
Možnost, jak ušetřit drahocenný čas, je najmout si právní kancelář nebo specializovanou společnost. Ovšem připlatíte si. Pro začátek s nimi projednáte vše, co od své firmy očekáváte a pak už to jen necháte v rukou profesionálů. Ti se postarají o napsání dokumentů, živnostenské oprávnění, zápis u notáře, registraci v obchodním rejstříku a tak dále. Je toho opravdu hodně.
Příprava pak trvá cca 3 týdny. Mezitím se můžete věnovat práci, připravit si kancelář, cokoliv potřebujete. A než se nadějete, ve vaší schránce se objeví obálka s firemními dokumenty. Můžete konečně rozjet své podnikání naplno.
Další možností je zakoupit tzv. ready-made společnost. Tato firma je již založená a budete ji vlastnit vesměs hned. Nevýhodou je ale to, že si nemůžete upravit určité náležitosti dle svých představ.
Zařízení s.r.o. samostatně
Pokud jste se rozhodli nevkládat peníze do rukou ostatních, chápu. Zůstává ale na vás veškeré papírování a oblétávání všemožných úřadů. Začněme tedy příslušnými dokumenty:
– Zakladatelská listina nebo společenská smlouva
– Čestné prohlášení jednatele
– Smlouva o poskytnutí sídla + souhlas jeho vlastníka
– Výpis z katastru nemovitostí o budově sídla
– Smlouva o běžném účtu
– Prohlášení správce vkladu
– Potvrzení banky o splácení základního kapitálu (jen v případě, že má být při založení zaplacen)
– Formulář k ohlášení společnosti na živnostenském úřadě
– Formulář pro zápis do obchodního rejstříku
– Výpis z obchodního rejstříku
– Formulář k registraci daním na finančním úřadě
– Výpis z živnostenského rejstříku
Zdá se vám, že je jich hodně? Tyto jsou potřebné pro firmu s volnou živností, což je nejjednodušší volba při zakládání. V případě jiné, například koncesované živnosti, byste si museli připsat řádek dalších dokumentů.
Promyslete si detaily
Za prvé, jméno firmy – není to tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Společností je v dnešní době obrovské množství, takže mnoho názvů už bude obsazených. Proto si jméno, které vás napadlo, zkontrolujte v obchodním rejstříku.
Za druhé, vaše sídlo – je dobré zvolit si nějakou atraktivní lokalitu, jako je například Praha. Toto místo bude viditelné na fakturách a v hledáčku úřadů. Svou činnost tam nemusíte vykonávat, stačí si pronajmout tzv. virtuální kancelář. Vyjde to od 300 Kč měsíčně (zaokrouhleno), kdy se bere v potaz to, co budete vyžadovat. Lze si například pronajmout opravdovou kancelář pro meetingy, nebo to, zda recepce bude přesměrovávat hovory, přeposílat vaši poštu a tak dále. Možností je mnoho.
A za třetí, základní kapitál – minimální je 1 Kč. To ale nedoporučuji, protože budete muset zaplatit poplatky a provozní náklady. Vypočítejte si tedy kolik na tyto věci první měsíc budete potřebovat a raději si tam už peníze vložte. Ušetří to potíže v budoucnu.
Firmy